sobota, 11 lutego 2012

Top 10: Dziesięć książek, które chcielibyśmy znów po raz pierwszy przeczytać


Top 10
to akcja, przy okazji której raz w tygodniu ma blogu pojawiają się różnego rodzaju rankingi, dzięki którym czytelnicy mogą poznać bliżej blogera, jego zainteresowania i gusta. Jeżeli chcesz dołączyć do akcji - w każdy piątek wypatruj nowego tematu na dany tydzień.



Najnowszy temat jest dla mnie wyjątkowo trudny. Większość ludzi chciałaby zapewne przeczytać daną książkę ponownie po raz pierwszy po to, aby znów nie znać zakończenia i w napięciu oczekiwać na rozwiązanie zagadki... Ja tymczasem cierpię na niewybaczalną dla niektórych przypadłość: notorycznie podglądam "co będzie dalej". I w najmniejszym stopniu mi to nie przeszkadza. Nie czuję, żebym w związku z tym traciła szczególnie dużo ani żeby ulatniała się cała tajemnica... Ale w związku z tym to, czy czytam daną książkę po raz pierwszy czy pięćdziesiąty nie ma dla mnie aż takiego znaczenia. Żeby wytypować 10 książek, które chciałabym ponownie przeczytać po raz pierwszy, musiałam mocno wysilić pamięć...

1. Dawid Grossmann, Kto ze mną pobiegnie

Chyba jedyna pozycja na tej liście, która sama, bez problemu przyszła mi do głowy. Powieść Grossmanna (notabene, jedna z moich ulubionych) zawiera wątek przygodowo-detektywistyczno-kryminalny, który zainteresował mnie do tego stopnia, że postanowiłam nie psuć sobie zabawy i nie podejrzałam, co będzie dalej. Ani razu. W związku z tym książka trzymała mnie w napięciu do samego końca i trochę szkoda mi, że obecnie znam już zakończenie...

2. J.R.R. Tolkien, Władca pierścieni

 
Też nie miałabym nic przeciwko temu, żeby przeczytać Władcę... ponownie po raz pierwszy. Pamiętam te emocje, moje niedowierzanie przy śmierci jednego z członków drużyny i niepohamowaną chęć zobaczenia "co będzie dalej"... Tej książki też nie podglądałam, z tego co pamiętam.


3. R.A. Salvatore, Trylogia mrocznego elfa

Pana Salvatora, niestety, podglądałam - a szkoda, bo zepsułam sobie sporo zabawy. Dobrze byłoby przeczytać go raz jeszcze, nie wiedząc, co się wydarzy i nie zerkając ukradkiem na dalsze strony...


4. Jostein Gaarder, Dziewczyna z pomarańczami

Czytałam tę książkę tak wiele razy, że znam ją już prawie na pamięć. W związku z czym czyta mi się ją mniej przyjemnie niż na początku. Miło byłoby więc znów przeczytać ją "po raz pierwszy" i w pełni cieszyć się lekturą...


5. J.K. Rowling, Harry Potter i więzień Azkabanu

Co prawda wszystkich Harrych chętnie przeczytałabym ponownie po raz pierwszy, ale Więzień Azkabanu jest zdecydowanie na pierwszym miejscu. Jak to się czytało...!


6. L.M. Montgomery, Seria o Ani z Zielonego Wzgórza
Podobnie jak w przypadku Dziewczyna z pomarańczami - książki o Ani znam prawie na pamięć. Trochę mi się już znudziły, bo nie mogę wyciągnąć z nich niczego nowego. Więc.

7. Khaled Hosseini, Tysiąc wspaniałych słońc
Żeby nie znać zakończenia. I znów dać się zaskoczyć.


8. Jane Austen, Opactwo Northanger

Spodziewałam się po tej książce zupełnie czegoś innego, więc już po pierwszych kilku zdaniach kwiczałam ze śmiechu. Chciałabym znów dostać taką miłą niespodziankę.

9. Joanna Chmielewska, Całe zdanie nieboszczyka

Moja ulubiona część "trylogii z Diabłem". Śmieszyła mnie do łez, a teraz trochę mi się już przejadła.


10. Elina Hirvonen, Przypomnij sobie

Bo czytałam tę książkę na szybko, w zatłoczonym pociągu, i wydaje mi się, że trochę ją przez to skrzywdziłam. Niektóre książki się do pociągów nie nadają i to jest chyba jedna z nich...

4 komentarze:

  1. Ciekawy wybór. Wpisuję sobie na listę do przeczytania "Dziewczynę z pomarańczami" - dotąd nie czytałam.

    OdpowiedzUsuń
  2. "Kto ze mną pobiegnie" - ten tytuł za mną chodzi, sama nie wiem dlaczego. Czy ktoś mi go polecał? Gdzieś czytałam recenzję? Nie wiem, ale dziękuję za przypomnienie go, muszę się za nim rozejrzeć :)

    Zgadzam się co do Pottera - większość blogerów wymieniło tę serię w swoich typach, a i ja szczególnie ukochałam sobie tom trzeci.

    OdpowiedzUsuń
  3. podpisuję się pod 5 i 6, a zaciekawiłaś mnie bardzo książką Kto ze mną pobiegnie- nie czytałam jej jeszcze

    OdpowiedzUsuń
  4. nie czytałam żadnej z tych pozycji ale chętnie sięgnę po 7 i 10:)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts with Thumbnails